reklama

Hanba!

Kto sa dopustí slovne alebo fyzicky, verejne alebo na mieste verejnosti prístupnom hrubej neslušnosti alebo výtržníctva najmä tým, že... b, hanobí štátny symbol... potrestá sa odňatím slobody až na tri roky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V úvode citovaná časť § 364 nášho Trestného zákona možno nie je celkom trefná na prípad, postreh, s ktorým sa dnes chcem podeliť, ale nie som právnik a priznám sa googlovanie za bližšími informáciami som považoval za stratu času.

Pred niekoľkými dňami médiami prebehla správa o tom, ako nejaký mne neznámy muž v Bratislave verejne spálil vlajku Európskej únie, za čo si ho - vraj dosť nešetrne - podali policajti, ocitol sa vo vyšetrovacej väzbe a údajne mu hrozí aj väzba riadna. Na jeho konanie azda pasuje uvedený paragraf, hoci neviem, či je vlajka EÚ práve štátny symbol, ale symbolom určite je.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osobne nie som zástancom takýchto teatrálnych prejavov, aké sme doteraz mohli sledovať vari len zo vzdialenejších miest našej planéty: z krajín od Jordánu či z Latinskej Ameriky... Vidím v tom gesto, nad ktorým sa ľudia skôr pousmejú, ako ho prijmú za svoje.

Úctu k symbolom považujem za prirodzenú vlastnosť človeka, zdedenú po prapredkoch. K symbolom vlastným, ale aj cudzím. Ten, kto vo vojsku niesol zástavu, možno ani nevytasil šabľu, ale ak padol, spôsobilo to v radoch jeho spolubojovníkov zmätok. Práve som čítal knihu o Napoleonovom ťažení do Ruska pred 200 rokmi. Keď pri rieke Berezina cisár videl, čo zostalo z jeho Veľkej armády, a že bitka je už vopred prehraná, prikázal spáliť všetky zástavy, aby sa nedostali do rúk nepriateľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viera v symboly patrí medzi tie najväčšie, aké sa v človeku dokážu zakoreniť. Nie je podstatné, či ide o symbol kríža alebo červenej hviezdy.

Ospravedlňujem sa, že som si trošku zafilozofoval, vrátim sa k veci.

Môj priateľ, ktorý si nepraje zverejniť meno, mi poskytol niekoľko fotografií. „Prechádzali sme sa s deťmi po meste, keď sa ma dcérka opýtala: Ocko, kto býva v tomto dome? - Nikto, vravím podľa pravdy, ten dom je prázdny. - Prečo klameš, ocko? - pozrela sa na mňa vyčítavo. - Podívaj sa na balkón, visí tam uterák!“

Keď sa podíval na balkón, bolo mu všetko jasné. Tým „uterákom“ bola a je slovenská zástava, jeden zo základných symbolov slovenskej štátnosti! V tomto prípade naozaj v „uterákovom“ stave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V tom dome na roku Štefánikovej a Študentskej ulice vo Zvolene nikto nebýva. Už niekoľko rokov je prázdny. Naposledy tam mal svoje kancelárie zvolenský Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Či je budova majetkom štátu, mesta, alebo ju už niekto stihol kúpiť, som nemal čas zisťovať. Faktom je, že tá zástava je ešte šedivšia ako fotky.

Nuž, v tomto prípade nejde o výtržníctvo, skôr o neúctu, možno o zábudlivosť... A koho by sme za to potrestali? Riaditeľa? Od čias, čo sa úrad presťahoval do novej budovy, sa vymenili, tuším, traja. Po každých voľbách, ako je u nás zvykom. Ale vari by sme to mohli vziať tak, ako dakedy, keď ešte aj u nás školy normálne fungovali. Ak sa nám podarilo niečo vyparatiť a nenašiel sa vinník, odniesla si to celá trieda. Takže trest za hanobenie vlajky by si odniesol celý úrad, ktorého zamestnanci, od riaditeľa až po upratovačku, by si postupne, štafetovo, „odsedeli“ tie tri roky avizované zákonom. Prepáčte, že som to priviedol do takej absurdnosti, beztak mi je jasné, že by sa to nakoniec zhodilo na tú upratovačku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale jedno je pohľad trestnoprávny, iné morálny. Podľa mňa je to hanba! Bohužiaľ, v našom štáte nie ojedinelá.

PS: Aby som neupadol do podozrenia, že som nezodpovedný občan (občas naozaj som), posielam fotografie na mailovú adresu mestskej polície. Využívam túto príležitosť, aby som nielen kritizoval, ale aj pochválil. V lete som takto upozornil mestských policajtov na čiernu skládku na kraji Zvolena a do týždňa bola odstránená.

Jozef Sliacky

Jozef Sliacky

Bloger 
  • Počet článkov:  249
  •  | 
  • Páči sa:  3x

59-ročný muž s energiou a dôverčivosťou mladíka. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu