reklama

Spomenul si niekto na sv. Metoda?

Predvčerom uplynulo 1 125 rokov od úmrtia sv. Metoda. Čakal som, že pri tejto príležitosti sa nájde niekto, kto mu bude na blogu venovať spomienku, niekto, kto jeho život a dielo pozná, alebo niekto, kto sa búcha do pŕs, aký je on kresťan alebo roduverný Slovák. A nič. Ak som niečo prehliadol, tak sa ospravedlňujem. Ale asi sú ľúbivejšie témy. Napríklad taká politika. Akoby sme pri nej zabúdali na to, že ak chceme písať históriu, mali by sme sa poučiť z pozitív i negatív našich predkov. A samozrejme, mali by sme si ich v primeranej miere vážiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (39)

Tí, čo moje písačky čítajú častejšie, vedia, že som človek ateistického zmýšľania. To mi však nebráni v tom, aby som mohol vyzdvihnúť osobnosti a udalosti, ktoré súvisia s kresťanstvom, či hociktorým iným náboženstvom, aby som si vážil všetko, čo bolo ľudstvu na osoh, čo pozdvihlo jeho kultúru, a samozrejme, že mi to nebráni v tom, aby som si podal ruku s farárom, podebatoval si s ním, lebo kňazi sú inteligentní, vzdelaní, rozhľadení ľudia a s väčšinou z nich môžete hovoriť na akúkoľvek tému. Pravda, ak sa ma niekto snaží tvrdohlavo presviedčať o svojej neomylnosti, o jedinej pravde, vtedy radšej cúvnem, lebo tam už akákoľvek debata nemá zmysel. Ale je to to isté, ako rozhovor s niektorým politikom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po tomto azda zbytočnom filozofovaní, prejdem k pohľadu do historického kalendára spred dvoch dní, k strohým faktom.

Sv. Metod, ktorý zomrel pred 1 125 rokmi, bol synom byzantského dôstojníka v meste Solun. Spolu s bratom Cyrilom (Konštantínom) ho v r. 863 vyslal byzantský cisár Michal III. na dvor veľkomoravského kniežaťa Rastislava, aby šíril kresťanskú vieru, ale zároveň aj kultúru, ktorej najvýznamnejším atribútom bolo písmo. V lete 867 by sme oboch bratov mohli stretnúť v Ríme, kde však Cyril v roku 869 náhle ako 42-ročný umrel. Metod sa vrátil na Veľkú Moravu ako pápežský legát, čo nebolo po chuti franským (nemeckým) biskupom, ktorí ho zajali a na tri roky uväznili, takže sa svojej funkcie mohol ujať až v roku 873. Svoju pravovernosť obhájil na pápežskom dvore v r. 880, keď sa ako nepravdivé ukázali obvinenia z heretizmu. Ako moravský biskup a pápežský vyslanec sa snažil o udržanie a posilnenie slovanského veľkomoravského štátu najmä voči stálej franskej expanzii, hoci nie vždy si dokázal porozumieť s novým kniežaťom Svätoplukom, ktorý po Metodovej smrti ponechal franskému nitrianskemu biskupovi Wichtigovi voľnú ruku v ničení Metodovho odkazu. Metodovo dielo však nezaniklo. Včas ho ako vzácne dedičstvo odovzdal do rúk svojho žiaka Gorazda a hoci jeho pokračovatelia museli odísť z Veľkej Moravy do Bulharska, myšlienky solúnskych bratov zapustili na veľkomoravskom území hlboké korene, stavali na nich i slovenskí obrodeneckí dejatelia a ich sláva sa preniesla až do dnešných čias.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čo na záver?

Či solúnski bratia prekročili Dunaj v Komárne, alebo niekde inde, to nie je podstatné. Myslím si, že by si zaslúžili, aby súsošie ako pamiatka ich misie bola na dôstojnom mieste. Či je tomu dnes v Komárne tak alebo nie, neviem osobne posúdiť, v Komárne som nebol niekoľko rokov. Nech sa vyjadria tí, ktorí bývajú a žijú na „mieste činu“, alebo mali možnosť vidieť súsošie na vlastné oči. V každom prípade sa mi zdá nedôstojné, že ak si chcem kytičkou uctiť pamiatku Cyrila a Metoda, musím k nemu liezť po rebríku. Alebo je to inak? Ozaj, ešte raz: Kto si v utorok pripomenul 1 125. výročie úmrtia sv. Metoda?

Jozef Sliacky

Jozef Sliacky

Bloger 
  • Počet článkov:  249
  •  | 
  • Páči sa:  3x

59-ročný muž s energiou a dôverčivosťou mladíka. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu