reklama

Leziete mi na nervy!

Nie, toto nie je prvý apríl. O „zábavu“ máme na tom malom Slovensku postarané nielen dnes, ale počas celého roka. V dnešnej dobe však nie je vôbec jednoduché udržať si dobrú náladu. Mne ju dokáže naštrbiť napríklad aj tá omladina, ktorá postáva pred poštou či pred obchodným domom s kasičkou pred sebou. Prispejte na detskú onkológiu, na psov, na to, na hento... A včera som mal chuť jedného takého mladého vyberača nakopať do zadku, keď mi za chrbtom povedal, že som starý žgrloš, lebo som na jeho prosíkanie nereagoval.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Keď som pred 34 rokmi prvýkrát pricestoval do Bulharska, prvé, čo ma zaujalo, bol čistič topánok pred vchodom do staničnej budovy v Ruse. Bol to pre mňa zvláštny jav. O niekoľko rokov neskôr som sa v Ceaucescovom Rumunsku stretol so žobrákmi, o ktorých som dovtedy iba počul z rozprávania starých rodičov.

Teraz je už žobrák bežnou súčasťou aj našich námestí a frekventovaných ulíc. Neviem, koľko ľudí sa zľutuje nad chlapom zvierajúcom v ruke vyblednutú podobizeň Panny Márie. Alebo nad ženou spínajúcou ruky v úpenlivej prosbe. Ale asi sa to vyplatí, hoci kľačanie na zemi v čase - nečase - to im absolútne nezávidím. To chce naozaj fyzičku i vôľu. Len tak náhodou som nedávno stretol taký žobrajúci pár, ktorý sa vracal zo svojej „šichty“ na autobusovú stanicu. V rukách mali nákupy, za aké by sa nemusel hanbiť ani živiteľ početnej rodiny. Nuž, možno to žobranie nie je až taký zlý džob. Aspoň v ten deň pre tento pár takým určite nebol.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O čosi milší sú mi predavači časopisu Nota-bene. A nielen preto, že som na požiadanie redakcie vari pred štyrmi rokmi pre tento časopis pripravil článok a dokonca som dostal celkom slušný honorár. Na nervy mi však lezie počerný kamelot, ktorý ma naháňa po ulici, a o hodinu neskôr ho stretnem s igelitovým vreckom na nose.

Vlani na jeseň som sa v talianskom Bolzane stretol s pouličnými čiernymi predavačmi. Čiernymi píšem preto, že boli odkiaľsi z rovníkovej Afriky. Spustil sa dážď a tak predávali dáždniky. Za šesť či sedem eur kus. Čo na tom, že sa pri druhom roztvorení dáždnik rozsypal? Keď sa nad Bolzanom opäť ukázalo modré nebo, predavači vyrazili do ulíc s iným tovarom: s vreckovými baterkami. Jeden z nich ju kamarátovi priam vtlačil do rúk, zdalo sa, že len tak, aby si ju pozrel, no chlapík to už bral ako hotový obchod a keď mu kamarát baterku s vďakou vracal, div na frekventovanej stanici nevyvolal škandál. Ešteže sme museli rýchlo nastúpiť do autobusu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemám eurá ani centíky na rozdávanie, skôr opak je pravdou, no občas prispejem tým, ktorí pomáhajú vytvoriť na námestí dobrú atmosféru. Vo Zvolene je to napríklad harmonikár, ktorému vari nikdy nezmizne z tváre radosť z muziky, alebo skupina peruánskych Indiánov, ktorá sa vo Zvolene pravidelne zastaví na svojej púti Slovenskom.

Na nervy mi však lezú rôzni tí ľudkovia s kasičkami, ktorí žobrú peniaze na onkológiu alebo na záchranu psov či iných zvierat. Jednak - čo sa týka chorôb - mala by to byť predovšetkým starosť štátu a všemocných poisťovní, jednak mám vážne pochybnosti o tom, či sa tie peniaze naozaj dostanú k tým, ktorí ich potrebujú. Neviem si predstaviť, ako je to napríklad s predavačmi kvetov v Deň narcisov. Ide zisk z predaja na dobrú vec, alebo si na svoje prídu len záhradníci a predavači? V tejto súvislosti mi prišiel na um starý vtip: Pýtali sa farára, ako sa s peniazmi od farníkov rozdelí so svojím šéfom tam hore. „Je to jednoduché,“ znie odpoveď. „Peniaze vyhodím do vzduchu, čo si Pán chytí, to je jeho, čo spadne na zem, je moje.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A keď vidím televíznu reklamu, na také alebo onaké žobranie, radšej prepnem na iný program. Kvôli tým hraným žobravým pózam sa menia moje sympatie k hercom na antipatie. Som sebec? Som bezcitný? Som neľudský? Posúďte.

Jozef Sliacky

Jozef Sliacky

Bloger 
  • Počet článkov:  249
  •  | 
  • Páči sa:  3x

59-ročný muž s energiou a dôverčivosťou mladíka. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu